Interview Jannie Regnerus over Het Wolkenpaviljoen

Interview Jannie Regnerus over Het Wolkenpaviljoen

Interview Jannie Regnerus over Het Wolkenpaviljoen

Grietje Braaksma, winkelmanager van Boekhandel Broesse in Utrecht, interviewt Jannie Regnerus over Het Wolkenpaviljoen in Boekhandel De Vries Van Stockum in Haarlem. Op deze pagina kun je het interview bekijken, een gesigneerd exemplaar bestellen van Het Wolkenpaviljoen en meer te weten komen over Jannie Regnerus en haar oeuvre.

Interview met Jannie Regnerus

Een greep uit haar oeuvre

Het Wolkenpaviljoen (gesigneerd)
Met het stranden van zijn huwelijk komt een architect tot een confronterend inzicht: waar hij voor andere gezinnen huizen ontwerpt, is hij zijn eigen thuis verloren. Niets lijkt meer voor de eeuwigheid, zijn ontwerpen krijgen op de tekentafel al een houdbaarheidsdatum opgelegd. Hij ervaart niet alleen een uitholling van zijn vak, maar ook van zijn ziel. Om zijn inspiratie te hervinden keert hij terug naar Japan, naar de tempels en tuinen die hem als jonge architect hebben gevormd. Hij verdiept zich in de rituelen rond de Ise Jingu-tempel, het heiligdom van tweeduizend jaar oud dat iedere twintig jaar wordt afgebroken en nieuw opgebouwd. Tegen de achtergrond van de Japanse cultuur reflecteert hij op zijn wortels, hoe het landschap van zijn jeugd van invloed is geweest op de loop van zijn leven. In Het wolkenpaviljoen schetst Jannie Regnerus de val en veerkracht van een architect die voor zichzelf en zijn dochter een nieuw thuis probeert op te bouwen. ‘Dat Regnerus in klein en kort bestek indrukwekkende sensaties zintuigelijk en glashelder weet te verwoorden, maakt haar tot een kleine meester. En kleine meesters zijn, zoals men weet, niet zelden de grootste.’ ‘In een gevoelig verhaal laat Regnerus de dingen spreken. Haar proza is van een meditatieve, zuiver Japanse weemoed.’ Arjan Peters, de Volkskrant
Nachtschrijver
Hannah is restaurator in het Rijksmuseum. Per toeval stuit ze op het werk van een blind geworden Friese dichter. Net als Blindman is zij opgegroeid tussen akkers en dieren en in zijn poëzie vindt ze haar eigen jeugd terug. Als restaurator voelt ze een sterke verwantschap met zijn manier van werken. Waar zij schilderijen van lagen troebel vernis ontdoet om daaronder details en kleuren opnieuw tevoorschijn te halen, graaft Blindman door decennia van duisternis heen, terug naar de beelden uit zijn jeugd, toen hij nog wel kon zien. Ze besluit hem achterna te reizen naar het Waddeneiland waar hij iedere zomer kampeert. In intieme gesprekken verkennen ze de werking van het geheugen en de verbeelding. Maar bovenal leert Blindman Hannah weer een zinnelijk mens te worden, op het eiland van helmgras, vogels en samen zwemmend in zee.
Het geluid van vallende sneeuw en De volle maan als beste vriend
In 'Het geluid van vallende sneeuw' en 'De volle maan als beste vriend' kijkt de lezer door de ogen van Jannie Regnerus en ondergaat dezelfde betovering die haar destijds overkwam in Japan en Mongolië.De auteur verbleef een jaar in Japan en raakte daar gefascineerd door de bevolking die technologie als vanzelfsprekend omarmt, en tegelijk leeft met goden en geesten en de magische rituelen in stand houdt.Tijdens haar tweejarige verblijf in Mongolië leefde ze in de grauwe hoofdstad Ulaanbaatar en was ze te gast bij een nomadenfamilie op het kleurrijke platteland, zowel op de steppe als in de Gobiwoestijn.Ze ontmoette in Japan en in Mongolië de meest uiteenlopende personen en beleefde avonturen die zich alleen dáár kunnen afspelen. Na tien jaar maakt ze opnieuw een reis naar Mongolië en in een aan deze bundeling toegevoegd verhaal beschrijft ze hoe de stad, in tegenstelling tot het leven op de steppe, aan verandering onderhevig is.

Over de auteur

Jannie Regnerus (1971) is schrijver en beeldend kunstenaar. Zij debuteerde met boeken over haar verblijven in Mongolië en Japan. Haar romans, De ent, Het lam en Nachtschrijver, zijn veelgeprezen. Het lam stond op de longlist van de Libris Literatuur Prijs en werd door Wim Brands de mooiste roman van het jaar genoemd.

‘Raak, zuiver en subtiel vertolkt Regnerus de wanhoop van een moeder met een doodziek kind.’ – Trouw

‘In een gevoelig verhaal laat Jannie Regnerus de dingen spreken.’ – **** de Volkskrant

‘Het aantrekkelijke van Het lam is nu juist dat het zo aards is en zo doordrenkt van maar al te menselijke gevoelens.’ – **** NRC Handelsblad

‘Het lam is een kleine roman, maar grootse literatuur.’ – Juryrapport Opzij Literatuurprijs 2014

‘Dat [Regnerus] in klein en kort bestek indrukwekkende sensaties zintuigelijk en glashelder weet te verwoorden, maakt haar tot een kleine meester. En kleine meesters zijn, zoals men weet, niet zelden de grootste.’ – Rob Schouten, Trouw

‘Elke zin, elk beeld is zorgvuldig gekozen. (….) De symboliek is even manifest als onnadrukkelijk. Je leest erlangs en je voelt hem schampen. Precies dat schampen maakt dit boek zo intens. Regnerus schrijft alsof ze alles, zowel haar verhaal als haar taal, “aanraakt”. In minstens twee betekenissen: het zinnelijke en het omzichtige’. – Bernard Dewulf, De Reactor/Knack